Skip to main content
  • BLIK

    BLIK

    Aby móc korzystać z BLIKA należy posiadać dostęp do bankowości internetowej i zainstalować aplikację mobilną Mój BS. W celu  aktywacji usługi należy kliknąć na logo BLIK w aplikacji mobilnej, zapoznać się i zaakceptować regulamin usługi.

    Przydatne informacje

    Czym jest BLIK?

    Co to jest BLIK?
    BLIK to sposób płatności dostępny w aplikacji mobilnej.

    Co umożliwia BLIK?
    BLIK umożliwia:

    • dokonanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych,
    • wypłatę i wpłatę gotówki w bankomatach/wpłatomatach
    • natychmiastowe przelewy na numer telefonu pomiędzy klientami różnych banków (Przelew na telefon),
    • generowanie czeków BLIK (9-cio cyfrowy kod) służących do dokonywania płatności i wypłaty gotówki z bankomatów

    Kto może korzystać z BLIKA?
    Z BLIKA mogą korzystać wszyscy posiadacze aplikacji banków, które udostępniają BLIKA.

    Jak zacząć korzystać z BLIKA?
    Należy pobrać na telefon aplikację mobilną banku, w którym posiadamy konto, ważne aby wcześniej sprawdzić, czy nasz bank udostępnia swoim klientom BLIKA.

    Na jakich telefonach działa BLIK?
    BLIK działa na smartfonach z oprogramowaniem Android, iOS. Do korzystania z BLIKA niezbędne jest połączenie z Internetem (pakiet danych lub wi-fi).

    Czy BLIK jest bezpieczny?

    • Zarówno usługa płatności BLIK jak i sama aplikacja posiadają szereg niezbędnych zabezpieczeń: po pierwsze, osoba pobierająca aplikację bankową z BLIKIEM musi zostać w odpowiedni sposób zweryfikowana przez bank, tak aby bank mógł przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób weryfikacji zależy od banku, którego aplikację pobieramy, może to być np. połączenie z CallCenter, weryfikacja w bankowości elektronicznej lub kod wysyłany poprzez SMS.
    • Drugim parametrem bezpieczeństwa jest mechanizm dostępu do aplikacji – taki jak np. PIN, odcisk palca lub hasło. Bez nich nie będziemy w stanie dostać się do aplikacji banku.
    • Kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Zapewnia to unikalność jednorazowego kodu, który jest przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Sam BLIK, jako usługa, nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji.
    • Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji – co najmniej kwotę i odbiorcę płatności, a to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 PLN muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika PINem (chyba, że bank udostępnia klientom zarządzanie takimi limitami). Podawanie danych czy kontakt fizyczny instrumentu płatniczego z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.

    Jakie są opłaty za korzystanie z BLIKA?
    Ceny za korzystanie z BLIKA znajdują się w tabeli opłat i prowizji banku, z którego aplikacji korzystamy.

    Gdzie mogę płacić BLIKIEM?
    BLIKIEM możesz płacić w sklepach internetowych i stacjonarnych.
    W sklepach internetowych BLIK zwykle pojawia się jako jedna z wielu opcji na etapie wyboru metody płatności w trakcie zakupów.

    BLIK grafika1

    Jeśli BLIK nie występuje jako jedna z metod płatności, sprawdź, czy nie znajduje się pod logo integratorów płatności.

    BLIK grafika2

    Sklepy stacjonarne udostępniające BLIKA oznaczone są naklejką BLIK grafika3 , możesz też zapytać sprzedawcę, czy sklep przyjmuje płatności BLIKIEM.

    W których bankomatach mogę wypłacić gotówkę BLIKIEM?
    BLIKIEM możesz wypłacać pieniądze z większości bankomatów w Polsce. Są to bankomaty własne banków udostepniających BLIKA, bankomaty sieci Euronet, PlanetCash, IT Card i BPS.

    Co zrobić jeśli zgubię telefon z zainstalowaną aplikacją banku?
    Należy niezwłocznie poinformować swój bank i zablokować aplikację kanałem bankowości elektronicznej banku. Jeżeli Twój telefon umożliwia zdalne wyczyszczenie jego zawartości, w trosce o swoje dane przechowywane na telefonie, skorzystaj również z tej funkcji. Pamiętaj również o tym, aby dostęp do swojego telefonu zabezpieczać hasłem lub pinem, co w przypadku jego zgubienia zmniejsza ryzyko dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną.

    Czy w każdym banku BLIK działa tak samo?
    Każdy z banków udostępnia podstawowe funkcje systemu, czyli kod BLIK, który służy do płacenia w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz wypłacania gotówki z bankomatów. Kod BLIK zawsze składa się z sześciu cyfr, jednak jego umiejscowienie w aplikacjach poszczególnych banków może się nieco różnić. Natomiast, dostępność funkcji: wpłacanie gotówki, przelewy na numer telefonu oraz generowanie czeków zależy od tego co dany bank udostępnia swoim klientom. Również limity ilościowe i kwotowe dla transakcji mobilnych BLIK ustalane są indywidualnie przez banki.

    Gdzie powinienem zgłosić nieudaną transakcję?
    Właściwą instytucją jest bank, którego aplikacja została użyta do dokonania transakcji. To bank posiada wszelkie informacje i szczegóły dotyczące transakcji, w związku z powyższym, jedynie on może podjąć skuteczne działania reklamacyjne.

    Czy na jednym telefonie można mieć aplikacje kilku banków? Na którą aplikację w tej sytuacji przyjdzie przelew na numer telefonu?
    Tak, możliwe jest korzystanie z aplikacji różnych banków na tym samym telefonie. Przelew na numer telefonu przyjdzie na ten numer rachunku, który Klient ustawi jako domyślny.

    Zasady bezpieczeństwa

    BLIK, choć jest bezpiecznym środkiem płatności, bardzo często zachęca oszustów do korzystania z niego w celu wyłudzania pieniędzy. Zapoznaj się z metodami oszustwa na BLIK i zasadami jakie stosować, aby nie dać się okraść.

    Na czym polega oszustwo na BLIK?

    Oszustwo na BLIK polega na wyłudzeniu kodu do płatności, najczęściej z wykorzystaniem komunikatorów, bądź kont w serwisach społecznościowych. Z potencjalną ofiarą kontaktuje się cyberprzestępca i podszywając się pod członka rodziny lub znajomego prosi o pilną pożyczkę. Aby zrealizować swój cel namawia do wygenerowania kodu płatności telefonem, a następnie przesłania go „znajomemu”.

    Oto przykładowe scenariusze działania oszustów:

    • Pilna pożyczka – przestępca włamuje się na konto w mediach społecznościowych rodziny ofiary. Pisze o potrzebnie pilnej pożyczki na niewielką kwotę i wygenerowanie kodu BLIK. Pożyczkę obiecuje zwrócić za kilka dni. Ponieważ korzysta z tożsamości bliskiej osoby nieświadoma ofiara nie widzi konieczności dodatkowej weryfikacji.
    • Zgubienie lub kradzież portfela – przestępca kontaktuje się z ofiarą i przekonuje, że zgubił portfel lub został mu on skradziony a potrzebuje gotówki. Przekonuje, że sprawa jest pilna, bo musi za coś zapłacić. W takich okolicznościach, gdy w grę wchodzą emocje i trzeba szybko działać, ofiara nie weryfikuje okoliczności ani tożsamości osoby kontaktującej się z nią.
    • Pracownik banku – z ofiarą kontaktuje się rzekomy pracownik banku. W rozmowie telefonicznej oszust informuje, że wykryto próbę zaciągnięcia zobowiązania na rachunek tej osoby. Aby potwierdzić tożsamość klienta, prosi o podanie informacji dotyczących stanu rachunku, wysokości zgromadzonych środków itd. Nieświadoma ofiara udziela wszystkich informacji. Następnie przestępca prosi o wygenerowanie kodu BLIK, który pomoże w zdemaskowaniu oszusta. Kod ten posłuży oczywiście do pobrania pieniędzy z bankomatu.
    • Zakup na OLX – ofiara wystawia na OLX produkt do sprzedaży i dostaje w aplikacji WhatsApp wiadomość od potencjalnego klienta. Pisze on, że jest zainteresowany i chciałby kupić ten produkt przez InPost. Ofiara odpisuje więc, że nie ma problemu i po chwili otrzymuje odpowiedź, że klient zaraz zapłaci. Po kilku minutach przychodzi SMS od InPost z linkiem do potwierdzenia. Ofiara kilka w odnośnik i przechodzi na stronę firmy kurierskiej. Ale aby otrzymać pieniądze, ofiara musi tylko wpisać dane karty bankowej, na którą wpłyną środki. W kolejnym oknie pojawia się już tylko prośba o wpisanie kodu BLIK i potwierdzenie wypłaty.

    Żeby nie dać się oszukać, stosuj środki bezpieczeństwa:

    • Nie podawaj szczegółowych danych przez telefon, nawet kiedy bank rzekomo ich wymaga (pracownicy banku i tak mają je w systemie).
    • Jeśli znajomy znienacka prosi Cię o kod BLIK w rozmowie na komunikatorze, zadzwoń do niego i upewnij się, że to z nim rozmawiasz.
    • Przed potwierdzeniem transakcji BLIK sprawdź dwa razy, ile wynosi kwota i do kogo ona trafi.
    • Nie klikaj w linki otrzymywane od nieznanych numerów – niemal na pewno przeniosą Cię one do stron wyłudzających dane lub pieniądze.
    • Przed zalogowaniem się na konto w banku, dwa razy upewnij się, że adres strony jest właściwy.
    • Nie loguj się wrażliwymi danymi w otwartych sieciach Wi-Fi, m.in. w kawiarniach.
    • Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego.

    Pamiętaj! Kiedy ktoś prosi Cię o kod BLIK:

    • Nie działaj pochopnie. Najlepiej zadzwoń do tej osoby.
    • Zawsze sprawdzaj, komu wysyłasz kody do płatności mobilnych.
    • Nigdy nie przekazuj pieniędzy obcym osobom.

    Płatności BLIKIem są bezpieczne

    Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.

    Centrala w Ząbkowicach Śląskich

    Rynek 10
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel. sekretariat (74) 8-164-444
    fax (74) 8-164-444
    tel. obsługa informatyczna i bankowości elektronicznej 530-886-665 / (74) 8-164-433 / (74) 8-164-448
    tel. kredyty (74) 8-164-452 / (74) 8-164-453
    tel. księgowość (74) 8-164-449 / (74) 8-164-445
    tel. obsługa firm i instytucji (74) 8-164-442
    tel. obsługa klienta indywidualnego (74) 8-164 434 / (74) 8-164-439
    tel. windykacja (74) 8-164-463

    e-mail:
    Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ząbkowicach Śląskich

    ul. Jasna 2A
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8-152-309

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Bardo

    Rynek 4
    57-256 Bardo

    tel. (74) 8-171-901
    fax (74) 8-171-902

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Budzowie z siedzibą w Stoszowicach

    Stoszowice 92
    57-213 Stoszowice

    tel./fax (74) 8-181-008

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ciepłowodach

    pl. A. Mickiewicza 4
    57-211 Ciepłowody


    tel. (74) 8-103-507
    fax (74) 8-103-667

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Kamieńcu Ząbkowickim

    ul. Ząbkowicka 13
    57-230 Kamieniec Ząbkowicki

    tel. (74) 8-173-373
    fax (74) 8-174-773

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Niemczy

    Rynek 10
    58-230 Niemcza

    tel. (74) 8-376-156
    fax (74) 8-376-979

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Ziębicach

    Rynek 10
    57-220 Ziębice

    tel. (74) 8-191-043
    fax (74) 8-192-792

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Oddział w Złotym Stoku

    Wojska Polskiego 14/1
    57-250 Złoty Stok

    tel. (74) 8-175-283
    fax (74) 8-176-054

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Punkt Obsługi Klienta w Ząbkowicach Śląskich

    Osiedle XX-lecia 16
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8 156 087

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 9.15 – 17.00
    wtorek - piątek 8.15 – 16.00
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy Starostwo powiatowe

    ul. B. Prusa 5
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel. (74) 8 162 835

    Godziny otwarcia:
    dni robocze 7.30 - 15.20
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy UMIG

    ul. 1-go Maja 15
    57-200 Ząbkowice Śląskie

    tel./fax (74) 8 301 451

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 7.30 - 17.00
    wtorek - piątek 7.30 - 15.00
    soboty nieczynny

    Punkt Kasowy w Ziębicach

    ul. Przemysłowa 10
    57-220 Ziębice

    Godziny otwarcia:
    poniedziałek 7.30 - 15.30
    wtorek 7.30 - 16.00
    środa - czwartek 7.30 - 15.30
    piątek 7.30 - 14.30
    soboty nieczynny