BLIK

  • Aby móc korzystać z BLIKA należy sparować swoje urządzenie mobilne z aplikacją BS PAY oraz złożyć w Banku wniosek o usługę BLIK.

    Dokładną instrukcję parowania aplikacji z urządzeniem można znaleźć tutaj!

    czym jest blik

    czym jest blik 2

  • Co to jest BLIK?
    BLIK to sposób płatności dostępny w aplikacji mobilnej Alior Banku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, Noble Banku, a także T-Mobile Usługi Bankowe, BNP Paribas, Credit Agricole, Banku Pekao S.A. i Spółdzielczej Grupy Bankowej.

    Co umożliwia BLIK?
    BLIK umożliwia:

    • dokonanie płatności w sklepach stacjonarnych i internetowych,
    • wypłatę i wpłatę gotówki w bankomatach/wpłatomatach
    • natychmiastowe przelewy na numer telefonu pomiędzy klientami różnych banków (Przelew na telefon),
    • generowanie czeków BLIK (9-cio cyfrowy kod) służących do dokonywania płatności i wypłaty gotówki z bankomatów

    Kto może korzystać z BLIKA?
    Z BLIKA mogą korzystać wszyscy posiadacze aplikacji banków, które udostępniają BLIKA. Współpracujące banki to: Alior Bank, Bank Millennium, Santander Bank Polska, ING Bank Śląski, mBank, PKO Bank Polski, Getin Bank, Noble Bank, T-Mobile Usługi Bankowe, BNP Paribas, Credit Agricole, Bank Pekao S.A. i Spółdzielcza Grupa Bankowa.

    Jak zacząć korzystać z BLIKA?
    Należy pobrać na telefon aplikację mobilną banku, w którym posiadamy konto, ważne aby wcześniej sprawdzić, czy nasz bank udostępnia swoim klientom BLIKA.

    Na jakich telefonach działa BLIK?
    BLIK działa na smartfonach z oprogramowaniem Android, iOS oraz Windows Phone. Do korzystania z BLIKA niezbędne jest połączenie z Internetem (pakiet danych lub wi-fi).

    Czy BLIK jest bezpieczny?

    • Zarówno usługa płatności BLIK jak i sama aplikacja posiadają szereg niezbędnych zabezpieczeń: po pierwsze, osoba pobierająca aplikację bankową z BLIKIEM musi zostać w odpowiedni sposób zweryfikowana przez bank, tak aby bank mógł przypisać pobraną aplikację do jej rachunku bankowego. Sposób weryfikacji zależy od banku, którego aplikację pobieramy, może to być np. połączenie z CallCenter, weryfikacja w bankowości elektronicznej lub kod wysyłany poprzez SMS.
    • Drugim parametrem bezpieczeństwa jest mechanizm dostępu do aplikacji – taki jak np. PIN, odcisk palca lub hasło. Bez nich nie będziemy w stanie dostać się do aplikacji banku.
    • Kod potrzebny do przeprowadzenia transakcji jest generowany i zarządzany centralnie przez Polski Standard Płatności, operatora BLIKA. Zapewnia to unikalność jednorazowego kodu, który jest przypisany do użytkownika i ważny tylko przez 2 minuty. Sam BLIK, jako usługa, nie przechowuje żadnych danych użytkownika, które mogłyby zostać wykradzione, przechwycone i wykorzystane w innej transakcji.
    • Prośba o akceptację płatności, którą użytkownik widzi w swojej aplikacji, zawiera szczegółowe dane transakcji – co najmniej kwotę i odbiorcę płatności, a to kolejny ważny mechanizm bezpieczeństwa. Wypłaty z bankomatów, transakcje w internecie i płatności w sklepach stacjonarnych powyżej 50 PLN muszą być dodatkowo potwierdzone przez użytkownika PINem (chyba, że bank udostępnia klientom zarządzanie takimi limitami). Podawanie danych czy kontakt fizyczny instrumentu płatniczego z terminalem lub bankomatem nie jest wymagany.

    Jakie są opłaty za korzystanie z BLIKA?
    Ceny za korzystanie z BLIKA znajdują się w tabeli opłat i prowizji banku, z którego aplikacji korzystamy.

    Gdzie mogę płacić BLIKIEM?
    BLIKIEM możesz płacić w sklepach internetowych i stacjonarnych.
    W sklepach internetowych BLIK zwykle pojawia się jako jedna z wielu opcji na etapie wyboru metody płatności w trakcie zakupów.

    BLIK grafika1

    Jeśli BLIK nie występuje jako jedna z metod płatności, sprawdź, czy nie znajduje się pod logo integratorów płatności.

    BLIK grafika2

    Sklepy stacjonarne udostępniające BLIKA oznaczone są naklejką BLIK grafika3 , możesz też zapytać sprzedawcę, czy sklep przyjmuje płatności BLIKIEM.

    W których bankomatach mogę wypłacić gotówkę BLIKIEM?
    BLIKIEM możesz wypłacać pieniądze z większości bankomatów w Polsce. Są to bankomaty własne banków (Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, Banku Millennium, PKO Banku Polskiego) udostepniających BLIKA, bankomaty sieci Euronet, PlanetCash, IT Card i BPS.

    W których bankomatach mogę wpłacać pieniądze BLIKIEM?
    Usługa dostępna jest dla klientów ING Banku Śląskiego i Banku Millenium w bankomatach/wpłatomatach własnych. W przypadku klientów Banku Pekao S.A. usługa dostępna w bankomatach/wpłatomatach sieci Euronet i IT Card.

    Co zrobić jeśli zgubię telefon z zainstalowaną aplikacją banku?
    Należy niezwłocznie poinformować swój bank i zablokować aplikację kanałem bankowości elektronicznej banku. Jeżeli Twój telefon umożliwia zdalne wyczyszczenie jego zawartości, w trosce o swoje dane przechowywane na telefonie, skorzystaj również z tej funkcji. Pamiętaj również o tym, aby dostęp do swojego telefonu zabezpieczać hasłem lub pinem, co w przypadku jego zgubienia zmniejsza ryzyko dostępu do danych przez osobę nieuprawnioną.

    Czy w każdym banku BLIK działa tak samo?
    Każdy z banków udostępnia podstawowe funkcje systemu, czyli kod BLIK, który służy do płacenia w sklepach internetowych i stacjonarnych oraz wypłacania gotówki z bankomatów. Kod BLIK zawsze składa się z sześciu cyfr, jednak jego umiejscowienie w aplikacjach poszczególnych banków może się nieco różnić. Natomiast, dostępność funkcji: wpłacanie gotówki, przelewy na numer telefonu oraz generowanie czeków zależy od tego co dany bank udostępnia swoim klientom. Również limity ilościowe i kwotowe dla transakcji mobilnych BLIK ustalane są indywidualnie przez banki.

    Gdzie powinienem zgłosić nieudaną transakcję?
    Właściwą instytucją jest bank, którego aplikacja została użyta do dokonania transakcji. To bank posiada wszelkie informacje i szczegóły dotyczące transakcji, w związku z powyższym, jedynie on może podjąć skuteczne działania reklamacyjne.

    Czy na jednym telefonie można mieć aplikacje kilku banków? Na którą aplikację w tej sytuacji przyjdzie przelew na numer telefonu?
    Tak, możliwe jest korzystanie z aplikacji różnych banków na tym samym telefonie. Przelew na numer telefonu przyjdzie na ten numer rachunku, który Klient ustawi jako domyślny.